
I v této oblasti přináší návrh novely zákona o spotřebitelském úvěru (ZSÚ) některé změny. Jedná se o změny transpoziční, lze tedy předpokládat, že se v konečné verzi zákona skutečně objeví.
PŘEDSMLUVNÍ INFORMACE
✔️nová podoba formuláře pro spotřebitelské úvěry jiné než na bydlení
✔️rozdělení informací na dvě části – podle DŮLEŽITOSTI
✔️více důležité informace budou uvedené na první (dvou)straně
✔️až poté ty méně důležité, které musí být od více důležitých ZŘETELNĚ odděleny
✔️spotřebitel si zvolí trvalý nosič dat, na kterém mu budou informace poskytnuty
V části týkající se předsmluvních informací se objevuje zajímavé slovo, a to INTEROPERABILITA. Pokud jsou totiž předsmluvní informace poskytovány jinak než v listinné podobě, má se tak dít „přiměřeným a vhodným způsobem (…) s přihlédnutím k interoperabilitě“.
Co si pod tímto pojmem představit? Zákonodárce tento pojem do svého návrhu převzal z unijní předlohy. V důvodové zprávě vysvětluje, že se jedná o „schopnost různých systémů vzájemně spolupracovat včetně účinné výměny dat mezi těmito systémy“. Jinými slovy...spotřebitel by měl být schopen s poskytnutými informacemi pracovat za použití pro něj běžně dostupných systémů (programů), což platí i pro zvolený formát digitálního dokumentu.
INFORMACE TRVALE PŘÍSTUPNÉ SPOTŘEBITELI
✔️nově poskytovatel informace v provozovně ZPŘÍSTUPNÍ alespoň v listinné podobě = spotřebitel si z pobočky jednoduše odnese papír s informacemi
PRAVIDELNÝ VÝPIS
✔️nově zákon explicitně stanoví MĚSÍČNÍ interval pro zasílání výpisů u SÚ jiných než na bydlení ve formě možnosti přečerpání
✔️na trvalém nosiči dat dle výběru spotřebitele
TABULKA UMOŘENÍ
✔️dosud poskytovatel na požádání tabulku umoření POSKYTNE
✔️nově poskytovatel tabulku umoření ZPŘÍSTUPNÍ
Osobně se domnívám, že tímto chtěl zákonodárce situaci zjednodušit, odbourat administrativu v podobě žádosti spotřebitele a následné reakce poskytovatele. Nicméně tak trochu tuším, že minimálně na straně některých poskytovatelů je to vše, jen ne zjednodušení.
Autor: Petra Bernklau