Možná jste zaregistrovali, že se v posledních týdnech projednávají změny zákona o ochraně hospodářské soutěže, prozatím v rámci připomínkových řízení. Co to bude v praxi znamenat?
Nejvýznamnější je patrně možnost pokutovat manažery nebo jiné představitele společnosti, nově jako „fyzické osoby“, za účast na kartelových dohodách. Sankcionovatelné bude také pouhé „usnadnění“ uzavření zakázané protisoutěžní dohody nebo podněcování k jejímu uzavření. Takovým osobám může být ve správním řízení uložena pokuta až 10 milionů korun nebo zákaz činnosti až na 5 let. Z hlediska formy zavinění bude dostačující „pouhá“ nevědomá nedbalost osoby zúčastněné na kartelové dohodě, což v praxi může znamenat tak málo, jako je například neopuštění schůzky, kde se společnosti domlouvají na výši příštích cen nebo slev. Dosavadní možnost potrestání těchto osob v trestněprávním řízení nebyla příliš využívaná.
Se správním postihem manažerů společností souvisí i navrhovaná změna týkající se programu shovívavosti (leniency programu). Nově bude možné, aby o shovívavost, tj. o upuštění od uložení pokuty nebo o snížení pokuty žádali i tito představitelé společnosti účastnící se zakázaných protisoutěžních dohod, tedy nikoliv pouze společnosti jako právnické osoby.
Další změnou, o které je praktické vědět, je zavedení tzv. call-in modelu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže bude mít možnost nově posuzovat spojení společností (soutěžitelů) přesto, že materiálně nedosahují jinak potřebných finančních obratů, a to i spojení už uskutečněného, tedy zpětně. Podstatné bude, že soutěžní úřad získá podezření, že takové spojení, ať připravované nebo již uskutečněné, narušuje hospodářskou soutěž.
Dalším návrhem je také zrušení 40% hranice jako jasného ukazatele dominantního postavení na trhu. Dominance bývá posuzovaná z řady různých hledisek, dominantní může být i společnost s menším podílem na trhu, a proto odhaduji, že tato změna v praxi převratnou revoluci nezpůsobí.
Autor: Vladěna Svobodová